تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

5.0 1
تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟ تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و دوربین مداربسته آنالوگ چیست؟

دوربین تحت شبکه و دوربین آنالوگ دو نوع مختلف از سیستم نظارت تصویری هستند که چندین تفاوت کلیدی با یکدیگر دارند. در ادامه ی این مقاله به توضیح کامل این دو نوع دوربین مدار بسته و تفاوت های آنها می پردازیم.

بررسی دوربین آنالوگ

دوربین مدار بسته Analog، نسل قدیمی دوربین مداربسته و ارزانترین دوربین مدار بسته می باشد که امروزه در حال از رده خارج شدن و جایگزینی با دوربین مداربسته آی پی هست. دوربین آنالوگ برای انتقال اطلاعات از امواج آنالوگ استفاده می کند و همواره در معرض نویزهای الکترومغناطیسی قرار دارد. برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ از دستگاه دی وی آر (DVR) استفاده می شود، این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را برای کاربر فراهم می کند.

مزایای دوربین مداربسته آنالوگ

  1. قیمت پایین

  2. سهولت نصب

  3. پهنای باند کم

معایب دوربین آنالوگ

  1. کیفیت پایین نسبت به دوربین مداربسته تحت شبکه

  2. نویزپذیر بودن

  3. امنیت پایین

  4. طول عمر کوتاه

  5. هزینه های بالای سیم کشی

  6. افت کیفیت تصویر در طی زمان

  7. محدودیت در محل نصب به دلیل محدودیت در مسافت ارسال اطلاعات روی کابل

قیمت دوربین مداربسته

قیمت دوربین مداربسته بر حسب نوع، ویژگی، تکنولوژی دوربین مداربسته، برند دوربین مدار بسته متفاوت می باشد و افراد می توانند بر حسب بودجه و نیاز پروژه نظارت تصویری خود، دوربین مداربسته خوب را شناسایی کرده و خریداری کنند.

دوربین تحت شبکه

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP، نسل جدید دوربین های مداربسته هستند که برای انتقال اطلاعات از امواج دیجیتال، تحت بستر شبکه استفاده می کنند. دوربین آی پی پس از دریافت اطلاعات تصویر آن ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و طبق پروتکل های شبکه ارسال می کند.

انواع دوربین تحت شبکه

  1. دوربین مداربسته بولت Bullet

  2. دوربین مداربسته دام Dome 

  3. دوربین مداربسته باکس Box

  4. دوربین مداربسته اسپیددام PTZ

  5. دوربین مداربسته چشم ماهی Fisheye

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

  1. کیفیت بالا

  2. امنیت و پایداری سیستم

  3. ویژگی های هوشمند

  4. قابلیت زوم دیجیتال با کیفیت بالا

  5. پشتیبانی از PoE (امکان ارسال همزمان برق و تصویر بر روی کابل شبکه)

  6. کاهش هزینه های کابل کشی در پروژه ها

  7. امکان اتصال بدون کابل و از طریق وای فای در برخی مدل ها

  8. امکان افزایش تعداد دوربین ها و یکپارچه سازی با پشتیبانی از قابلیت ONVIF

معایب دوربین تحت شبکه

  1. قیمت بالا نسبت به دوربین آنالوگ

  2. محدودیت پهنای باند (یونی ویو برای حل این مشکل راهکاری را ارائه کرده است که پیشنهاد می کنیم، مقاله مرتبط با تکنولوژی Ultra265 را مطالعه بفرمایید.)

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

  1.  قیمت دوربین مداربسته  به طور کلی هزینه دوربین مداربسته آنالوگ نسبت به قیمت دوربین تحت شبکه پایین تر می باشد. علت این اختلاف قیمت به دلیل کارایی مختلف و ویژگی های متفاوت این دوربین ها می باشد.

  2.  کیفیت تصویر دوربین مدار بسته  دومین اختلاف مهم این دو نوع دوربین، کیفیت تصویر هست. در دوربین مداربسته آنالوگ کیفیت تصویر بسیار کمتر از کیفیت تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه می باشد. همچنین به دلیل پایین بودن فریم ریت در دوربین آنالوگ در مواردی نظیر شی ء در حال حرکت دوربین آنالوگ قادر به ارائه تصویر واضح و شفاف نیست.

  3.  سازگاری  دوربین های مداربسته آی پی با پشتیبانی از قابلیتONVIF  کاربر را قادر می سازند تا در صورت نیاز تعداد دوربین ها را در یک پروژه به راحتی افزایش داده و آنها را یکپارچه کند. این قابلیت در دوربین های آنالوگ به راحتی امکان پذیر نیست.

  4.  کابل کشی و اجرا  این دو نوع سیستم دارای کابل کشی و اجرای کاملا متفاوتی هستند. کابل کشی در پروژه هایی با مساحت بالا در سیستم آنالوگ از پیچیدگی و هزینه بالایی نسبت به دوربین تحت شبکه برخوردار است.

  5.  نصب و راه اندازی دوربین مداربسته  در گذشته نصب و راه اندازی دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین آنالوگ نیاز به دانش فنی و مهارت های تخصصی داشت و به همین دلیل از نظر کاربران بسیار پیچیده به نظر می رسید. امروزه برخی از برندهای دوربین مداربسته تحت شبکه همچون UNV با بهبود رابط های کاربری و ساده سازی تنظیمات کاربر را قادر ساختند تا به راحتی بتواند دوربین را نصب و راه اندازی کند.  

  6.  انتقال تصویر دوربین مداربسته  به طور معمول در سیستم مداربسته تحت شبکه کاربر به قابلیت های نرم افزاری زیادی دسترسی دارد و قادر است تا از راه دور تصاویر دوربین مدار بسته را بر روی تلفن همراه و یا کامپیوتر مشاهده، مدیریت و یا تنظیم کند. انتقال تصویر دوربین مداربسته آنالوگ از محدودیت های بالایی مثل افت کیفیت و تاخیر در زمان پخش تصاویر برخوردار می باشد.

  7.  امنیت سیستم  دوربین مداربسته تحت شبکه زمان ارسال اطلاعات، آنها را به صورت دیجیتال کدگذاری کرده و پس از دریافت آنها توسط NVR رمزگشایی می شوند. این موضوع امنیت اطلاعات را در زمان انتقال اطلاعات تا حد زیادی افزایش می دهد.

 

دیدگاه


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید !