دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته چیست؟

5.0 1
دوربین مداربسته چیست؟ دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته یا Closed Circuit Television که به اختصار CCTV نامیده می شود وسیله‌ای است که می توان بوسیله آن بخش های مختلف را تحت نظارت قرار داد و به بهبود نظارت بر عملکرد افراد و افزایش امنیت کمک کرد.

تاریخچه دوربین مداربسته

اولین دوربین مدار بسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان ساخته شد تا بتوانند به روند پرتاب موشک های V2 خود نظارت کنند. پس از آن، در ایالات متحده آمریکا دوربین مدار بسته برای جلوگیری از جرم و جنایات به صورت گسترده به کار برده شد. به تدریج کسب و کارهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به نصب دوربین مداربسته روی آوردند. در ابتدای امر تنوع دوربین ها از نظر نوع و شکل ظاهری، قابلیت ها و میزان ذخیره سازی  دوربین مداربسته بسیار محدود بود. اما در طول زمان و با گسترش بازار سیستم نظارت تصویری انواع مختلفی از دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه برای رفع نیازهای امنیتی کاربران تولید و به بازار عرضه شد.

کاربرد دوربین مداربسته

اصلی ترین کاربرد دوربین مدار بسته و سیستم نظارت تصویری، حفظ امنیت و کنترل حوادثی می باشد که ممکن است اتفاق بیفتند. با این وجود دوربین مداربسته باتوجه به مکانی که در آن نصب می شوند کارآیی های متفاوتی دارند. به طور مثال هدف از نصب آن در بانک برای جلوگیری از سرقت و در بخش تولیدی یک کارخانه برای نظارت بر روند اجرای کار و عملکرد کارکنان می باشد. چندین مثال از کاربرد سیستم نظارتی در ادامه ذکر شده است

  1. نظارت بر کنترل ترافیک در سطح کلان شهرها
     
  2. حمل و نقل عمومی مثل ایستگاه های مترو و اتوبوس
     
  3. استفاده در منازل
     
  4. مراکز تجاری
     
  5. بیمارستان ها
     
  6. استادیوم های ورزشی
     
  7. ارگان ها و سازمان های دولتی و یا خصوصی
     
  8. سایت های صنعتی برای کنترل خطوط تولید و عملکرد کارکنان

انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته به طور کلی به دو دسته دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه (دوربین مداربسته IP) تقسیم می شود.

دوربین مدار بسته آنالوگ

نسل قدیمی دوربین های مداربسته می باشد که جهت دریافت اطلاعات و ارسال آن ها از امواج آنالوگ استفاده می کند. رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ با تی وی لاین (TVL) بیان می شود. هرچه رزولوشن دوربین مدار بسته آنالوگ بیشتر باشد، عدد TVL نیز بیشتر است. یکی از معایب دوربین مدار بسته آنالوگ رزولوشن پایین آن می باشد. با این حال این نوع دوربین به دلیل قیمت ارزان و سادگی همچنان مورد توجه عده ای از افراد می باشد.  

دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین مداربسته آی پی

نسل جدید دوربین مداربسته می باشد که برای انتقال اطلاعات از امواج دیجیتال، تحت بستر شبکه استفاده می کند. دوربین IP پس از دریافت اطلاعات تصویر آن ها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و طبق پروتکل های شبکه ارسال می کند. اصلی ترین مزیت دوربین مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین مدار بسته آنالوگ محدود نبودن کیفیت تصویر آن می باشد. به طور معمول دوربین مداربسته با کیفیت تصویر بین 1.3 مگاپیکسل تا 5 مگاپیکسل برای مصارف عادی و دوربین هایی با رزولوشن بالاتر که در سبد محصولات برندهای خاص مثل یونی ویو وجود دارند برای پروژه ها به کار برده می شوند. امروزه نوع دیگری از دوربین به نام دوربین مداربسته هیبریدی نیز به بازار عرضه شده است که ترکیبی از سیستم آنالوگ و تحت شبکه می باشد.

نوع دیگری از تقسیم بندی دوربین مدار بسته برحسب شکل ظاهری محصول می باشد. انواع دوربین از نظر شکل ظاهری به صورت زیر می باشند

دوربین مداربسته بولت (Bullet)

دوربین مداربسته دام (Dome)

دوربین مداربسته باکس یا صنعتی (Box)

دوربین مداربسته اسپیددام (PTZ)

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye)

نصب دوربین مداربسته

 

نصب دوربین مداربسته با توجه به نوع آن متفاوت می باشد. به طور کلی نصب دوربین مداربسته آنالوگ نسبت به نصب دوربین مداربسته تحت شبکه ساده تر و ارزان تر می باشد و نیاز به تخصص خاصی ندارد. در مقالات بعدی می توانید مراحل نصب و راه اندازی دوربین مداربسته را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید !
علی احمدی
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۱۱:۱۵

واقعا خداقوت و خسته نباشید بابت اطلاعات مناسبتون واقعا خداقوت و خسته نباشید بابت اطلاعات مناسبتون

UNV
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ ۱۳:۳۲

ممنون از شما