راهکار یونی ویو برای تولید محتوای آنلاین (استریمینگ/ویدئوهای آموزشی)

راهکار یونی ویو برای تولید محتوای آنلاین (استریمینگ/ویدئوهای آموزشی)

0.0 0
راهکار یونی ویو برای تولید محتوای آنلاین (استریمینگ/ویدئوهای آموزشی) راهکار یونی ویو برای تولید محتوای آنلاین (استریمینگ/ویدئوهای آموزشی)

راهکار یونی ویو برای تولید محتوای آنلاین

مهم نیست که تولید کننده محتوا یک شخص و یا یک مرکز آموزشی باشد، استفاده از دوربین مداربسته به عنوان راهکاری برای تولید محتوای آنلاین، نسبت به تجهیزات سنتی آینده نگرانه تر بوده و مزایای زیادی به همراه دارد. این دوربین ها می توانند در شرایط پندمی کنونی به عنوان راهکاری برای تولید محتوا استفاده شده و سپس در صورتی که هدف استفاده تغییر کرد، به عنوان ابزاری برای حفاظت و نظارت کاربرد داشته باشند. به طور مثال یک مرکز آموزشی از دوربین های مداربسته یونی ویو برای آموزش آنلاین و تولید محتوای آنلاین استفاده می کند. اگر در آینده شرایط و اهداف آموزشگاه تغییر کند، می توان از این دوربین ها برای نظارت و حفظ امنیت آموزشگاه استفاده کرد. در ادامه این مقاله محصول تخصصی یونی ویو برای تولید محتوای آنلاین را معرفی کرده و سناریوهای کاربردی این محصول را در استریمینگ و آموزش آنلاین شرح می دهیم.

چرا دوربین اسپید دام برای مقاصد آموزشی مناسب است؟
 

 

با توجه به اینکه دوربین های مداربسته اسپید دام دارای قابلیت چرخش لنز در جهت افقی و عمودی و زوم اپتیکال هستند، می توان در حین تدریس بدون نیاز به دسترسی فیزیکی به دوربین، زاویه دید دوربین را تغییر داد. از این رو، این راهکار نسبت به دوربین های ثابت و موبایل ها برتری قابل ملاحظه ای دارند.

معرفی دوربین مداربسته مینی اسپید دام IPC6415SR-X5UPW

دوربین مداربسته مینی اسپیددام 5MP یونی ویو امکان ثبت تصاویری فوق العاده با 5 میلیون پیکسل را دارد، این دوربین با کمک میکروفن داخلی خود می تواند در کنار ضبط ویدئو، عملکرد ضبط صدا را نیز داشته باشد. با استفاده از قابلیت بزرگنمایی 5 برابر این دوربین می توان در حین آموزش، برای ثبت جزئیات بیشتر روی تخته زوم اپتیکال انجام داد. همچنین امکان تعریف چندین نقطه از پیش تعیین شده (Preset) وجود دارد. به طور مثال مدرس می تواند پشت میز نشسته و preset 1 را این در محدوده تعیین کند، Preset 2 تخته آموزشگاه باشد و preset 3 دید کلی از محل آموزش باشد. به وسیله نرم افزار موبایل EZView امکان رفتن از preset 1 به 2 و3 به راحتی مقدور می باشد. 
 

با توجه به اینکه این دوربین دارای قابلیت WiFi می باشد، می توان به راحتی دوربین را از کلاسی به کلاس دیگر جابه جا کرده و در هر نقطه ای از آن استفاده نمود. همچنین این دوربین دارای اسلات کارت حافظه است و می تواند تا 256GB ویدئو را بر روی کارت حافظه ذخیره کند. از طریق منو وب دوربین و یا از طریق نرم افزار EZView می توان به سادگی تنظیمات تصویر را متناسب با محیط کلاس تغییر داد. بنابراین دیگر نیازی به ویرایش مجدد ویدئو برای تغییر کنتراست و رنگ بندی نداریم. البته دوربین مداربسته IPC6415SR-X5UPW دارای امکانات بهبود کیفیت تصویر همانند WDR سخت افزاری می باشد، این موضوع بدین معناست که دوربین بصورت خودکار می تواند چالش های نوری متفاوت را مدیریت کند. بطور مثال اگر کلاس دارای چند پنجره بوده و حجم نور زیاد پنجره ها باعث می شود تا قسمت هایی از تصویر تاریک به نظر برسند، دوربین می تواند به صورت خودکار نقاط بسیار تاریک تصویر را روشن کرده و یا نقاط خیلی پرنور را تیره تر کند، بنابراین نورپردازی کل تصویر یکدست می شود.

 

استریمینگ آنلاین با دوربین مداربسته IPC6415SR-X5UPW

استریمینگ آنلاین چیست؟

هر بار که شما در آپارات، تلویزیون های اینترنتی و غیره ویدئویی را تماشا می کنید، از پروتکل های استریمینگ برای ارسال داده بر روی اینترنت استفاده می شود. به عبارت دیگر پروتکل استریمینگ، به شیوۀ انتقال ویدیو و صوت بر بستر اینترنت گفته می‌شود. تلویزیون‌های اینترنتی یا سرویس‌های استریمینگ ویدیو، نیازمند روشی برای تحویل محتوای ویدیویی هستند. عموما پروتکل های RTMP،  RTSP و HTTP برای ارسال ویدئو روی بستر وب استفاده می شوند.

در روش های سنتی برای استریمینگ آنلاین از چه ابزاری استفاده می شود؟

در روش های سنتی استریمینگ آنلاین از وب کم و میکروفن داخلی و یا خارجی برای گرفتن ویدئو و صدا استفاده می شود، می توانید از موبایل خود نیز برای این کار استفاده کنید که در این صورت حتما به یک استند موبایل نیاز دارید. مرحله بعدی نصب یک نرم افزار لایو انکودر مناسب است. البته باید یادآوری کنیم که راهبری نرم افزارهای انکودر برای افراد غیرمتخصص می تواند کمی گیج کننده باشد. اگر تمامی این مشکلات را جمع بندی کنیم می رسیم به هزینه و وقت زیادی که باید صرف کرده تا بتوانیم یک ویدئو حرفه ای را روی سرویس های استریمینگ بارگذاری کنیم. انتخاب دوربین های مداربسته یونی ویو برای استریمینگ چند مزیت مهم دارد

1. دوربین های مداربسته نسبت به تجهیزات استریمینگ مقرون به صرفه تر می باشند.

2. تجهیزات استریمینگ از چند سخت افزار مختلف تشکیل شده است. تمامی این سخت افزارها نیاز به نصب و راه اندازی دارند. این در حالیست که دوربین مداربسته یونی ویو، خود دارای میکروفن و اسپیکر داخلی است، بنابراین راه اندازی و کاربری آن بسیار ساده و سریع می باشد.

3. دوربین مداربسته یونی ویو برای راهبری و ارسال استریم نیاز به هیچ نرم افزار متفرقه ای ندارد. 

4. دوربین مداربسته هرگز بلااستفاده نمی ماند بنابراین انتخاب دوربین مداربسته راهکاری آینده نگرانه است.

استریمینگ آنلاین تنها با چند کلیک ساده!

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید دوربین های مداربسته در اصل برای استریمینگ ساخته شده اند! این دوربین ها در نقاط مختلف نصب شده و سپس کاربر می تواند از طریق پروتکل های استریمینگ، ویدئو دوربین مداربسته را از راه دور مشاهده کند. اما دوربین مداربسته IPC6415SR-X5UPW نسبت به سایر دوربین ها یک ارجحیت داشته و آن هم پشتیبانی از پروتکل RTMP است. این یعنی شما برای استریمینگ آنلاین نیاز به هیچ گونه نرم افزار لایو انکودر ندارید و با چند کلیک ساده می توانید به راحتی محتوای خود را در سرویس های استریمینگ آپلود کنید، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

در اینجا ما برای تست استریمینگ دوربین از سرویس آپارات استفاده کردیم، اما در کل تمامی سرویس های استریمینگ نیز همانند آپارات عمل می کنند، بدین صورت که در قسمت پخش زنده همانند تصویر زیر، یک Stream URL (آدرس استریم) و یک Stream Key (کلید استریم) وجود دارد.

 

حال منو وب دوربین مداربسته را با تایپ آدرس IP آن در مرورگر باز می کنیم. (1) در قسمت setup  (2) گزینه Video & Audio را انتخاب کرده و (3) سپس روی Media Stream کلیک می کنیم. (4) برای اضافه کردن یک استریم روی دکمه + کلیک می کنیم.

(5) در پنجره جدید می توانید نوع استریم را انتخاب کنید، استریم اصلی(Main Stream) بالاترین کیفیت تصویر است و به ترتیب استریم 2 و 3 کیفیت پایین تری نسبت به استریم اصلی دارند، بنابراین اگر سرعت اینترنت شما پایین است می توانید از استریم دوم و سوم استفاده کنید. (6) آدرس Stream URL آپارات که در بالا گفته شد را کپی کرده و در قسمت IP Address منوی وب دوربین جایگذاری کنید، سپس یک کاراکتر / در انتهای آدرس تایپ کرده و Stream Key آپارات را جایگذاری کنید. (7) پروتکل را بر روی RTMP قرار دهید. (8) می توانید گزینه persistent را بر روی enable قرار دهید تا پخش بدون وقفه انجام شود.

به همین سادگی مراحل تنظیم تمام شد و با توجه به تاخیر معمول سایت های استریمینگ، ویدئو شما با تاخیر چند دقیقه ای روی آپارات پخش می شود، با یک refresh منو تحت وب دوربین، می توانید این موضوع را مشاهده کنید.

دیدگاه


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید !