حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟

حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟

5.0 1
حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟ حسگر تصویر دوربین مداربسته چیست؟

حسگر تصویر دوربین مداربسته یا سنسور دوربین مداربسته چیست؟

داخل هر دوربین مداربسته قطعه ای سخت افزاری به نام حسگر تصویر وجود دارد که نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و دوربین مداربسته از این طریق قادر به ضبط تصاویر دیجیتال می باشد.
 


عملکرد سنسور تصویر دوربین مدار بسته

سنسور تصویر از یک صفحه سیلیکونی متشکل از تعدادی فتوسایت که روی سطح آن قرار دارند ساخته شده است. فتوسایت ها که به نور حساس هستند، پس از دریافت نور آن را جذب کرده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند. فوتوسایت ها به کمک فیلتر رنگی که بر روی سطح آنها قرار دارد قادرند تصاویر رنگی از محیط ارائه کنند.
 

انواع سنسور تصویر دوربین مداربسته

در حال حاضر دو نوع سنسور تصویر CMOS و یا CCD در دوربین مدار بسته به کار برده می شوند. به طور معمول از حسگر تصویر CCD در دوربین های معمولی و از CMOS در دوربین های پیشرفته و صنعتی استفاده می شود.

اندازه سنسور تصویر دوربین مدار بسته

کیفیت تصویر دوربین مداربسته تا حد زیادی به اندازه ی سطح سنسور و تعداد فوتوسایت هایی که روی سطح سنسور قرار دارند نیز بستگی دارد. به طور کلی هرچه سطح سنسور بزرگ تر باشد، کیفیت تصویر دوربین مداربسته هم بهتر خواهد بود. رایج ترین سایز سنسور  1/3”اینچ می باشد.

تفاوت حسگر تصویر  CMOSو حسگر تصویر CCD

  1. اصلی ترین تفاوت در سنسور CMOS و سنسور CCD در شیوه ی خواندن اطلاعات می باشد. در سنسور CCD، پیکسل ها پس از دریافت نور آن را به لبه تراشه می رسانند تا از آنجا منتقل گردد اما در سنسور CMOS خود پیسکل ها نور را منتقل می کنند.

  2. تفاوت دیگر این دو سنسور حساسیت نوری آن دو می باشد. سنسور تصویر CCD دارای حساسیت نوری بیشتری نسبت به سنسور تصویر CMOS می باشد و قادر است در شرایطی با نور کم تصاویر بهتری را ارائه کند.

  3. یکی دیگر از تفاوت های سنسور CMOS و  سنسور CCD سرعت تشکیل تصویر است، سرعت تشکیل تصویر در حسگر CMOS بیشتر از CCD می باشد. به همین دلیل برای دوربین مداربسته با فریم ریت بالا سنسور CMOS مناسب تر می باشد.

  4. سنسور تصویر CCDبه دلیل قطعات الکترونیکی بیشتری که در آن به کار برده می‌شود مصرف برق بیشتری دارد اما سنسور تصویر  CMOSمصرف برق کمتری داشته و به صرفه‌تر می باشد.  

  

دیدگاه


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید !