راهنمای خرید هارد مناسب سیستم مداربسته

راهنمای خرید هارد مناسب سیستم مداربسته

5.0 1
راهنمای خرید هارد مناسب سیستم مداربسته راهنمای خرید هارد مناسب سیستم مداربسته

راهکارهای مختلفی برای ذخیره تصاویر دوربین های مداربسته وجود دارد، اما از آنجایی که معمول و محبوب ترین راهکار، استفاده از دستگاه ذخیره ساز (NVR) می باشد، برخی از سوالات متداول در سیستم نظارتی، مربوط به خرید هارد مناسب دستگاه NVR می باشد. سوالاتی همانند

1. چه هاردی مناسب سیستم مداربسته می باشد؟

2. فرق بین هارد معمولی و هارد مخصوص سیستم مداربسته چیست؟

3. ویژگی های مهم هارد سیستم مداربسته چیست؟

4. برای ضبط تصاویر دوربین ها، نیاز به هارد با چه ظرفیتی دارم؟

5. چرا دستگاه NVR قادر به شناسایی هارد نمی باشد؟

6. چه عواملی باعث افزایش عمر هارد می شود؟

هدف این مقاله، پاسخ به سوالات بالا و کمک به مشتریان در انتخاب هارد مناسب سیستم نظارتی می باشد.

 

چه هاردی مناسب سیستم مداربسته می باشد؟

هنگام خرید سیستم نظارتی ، مشتریان بیشتر از هر چیزی، به نوع و ویژگی های دوربین مداربسته دقت می کنند. این در حالیست که وظیفه نگهداری از تصاویر دوربین ها و استناد به این تصاویر در مواقع نیاز، بر عهده هارد دستگاه NVR می باشد. 

شرکت هایی همانند Western Digital، Seagate و Toshiba، اصلی ترین تولیدکنندگان هارد مناسب سیستم نظارتی می باشند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، هم اکنون شرکت Western Digital مالک Hitachi شده و هم چنین با شرکت Toshiba همکاری می کند.

در هنگام انتخاب هارد مناسب سیستم نظارتی، بسیار مهم است که به ظرفیت دستگاه NVR خود دقت کنید. به طور مثال برخی دستگاه های NVR از هاردهایی با ماکزیمم ظرفیت 4 یا 6 ترابایت پشتیبانی می کنند.

اکثر NVRهای برند uniview از هاردهایی با حداکثر ظرفیت 10 ترابایت پشتیبانی می کنند.

یکی از بهترین هاردهای مناسب سیستم مداربسته، هارد بنفش برند Western Digital (وسترن دیجیتال) است که با اکثر برندهای معتبر سیستم نظارت تصویری سازگاری دارد و هارد تخصصی دستگاه های UNV می باشد. شرکت Western Digital که یکی از برترین سازندگان هارد و تجهیزات ذخیره ساز می باشد، هارد‌ها را از لحاظ کاربری به رنگ‌های مختلف طبقه‌بندی کرده است. این طبقه‌بندی مخصوص این شرکت است و نشان می‌دهد هر کاربر با توجه به هدف و نیاز خود، باید چه نسلی را انتخاب کند. هارد بنفش این برند با استفاده از فناوری مشهور به IntelliPower RPM می‌تواند بر اساس میزان عملیاتی که در حال انجام دادنش است، سرعت گردش دیسک را بین 5400 تا 7200 دور در دقیقه تغییر دهد. این فناوری به نسل بنفش اجازه می‌دهد در کنار مصرف پایین، طولانی‌ترین عمر را نه‌تنها در بین هارد‌های وسترن؛ بلکه در میان تمام‌ هارد‌ها داشته باشد.

انتخاب دیگر می تواند هارد Seagate SkyHawk باشد اما پیشنهاد می شود قبل از خرید هارد، از سازگاری آن با دستگاه NVR خود، اطمینان حاصل کنید.

فرق بین هارد معمولی و هارد مخصوص سیستم مداربسته چیست؟

بسیاری گمان می کنند که هارد سیستم نظارتی تفاوت خاصی با هارد کامپیوتر ندارد، اما در حقیقت، هارد سیستم نظارتی بسیار قابل اطمینان تر، با دوام تر و پیشرفته تر از هارد کامپیوتر است.

در اینجا سوال دیگری نیز مطرح می شود

آیا می توان از هارد سیستم نظارتی به عنوان هارد کامپیوتر برای بازی و یا انجام کارهای روتین روزانه استفاده کرد؟ 

جواب مختصر "بله" است، اما اگر بخواهیم دقیق توضیح بدهیم، اولویت هارد سیستم های نظارتی، سرعت نوشتن (write) بالاتر است تا تصاویر دوربین ها بدون تاخیر و مشکلی در هارد ذخیره گردد، عمده ترین وظیفه این هاردها، ذخیره سازی حجم بالایی از داده ها، بدون وقفه می باشد و خیلی کم اتفاق می افتد که برای پخش مجدد تصاویر به آن ها رجوع شود. این در حالیست که سرعت خواندن/نوشتن هارد کامپیوتر تقریبا یکسان و متعادل است. با استناد به این توضیحات، تفاوت سرعت خواندن و نوشتن هارد سیستم نظارتی ممکن است در عملکرد کامپیوتر شما تاثیرگذار باشد. 

ویژگی های مهم هارد سیستم مداربسته چیست؟

 ظرفیت هارد 

هر چقدر ظرفیت یک هارد درایو افزایش یابد، قیمت آن نیز بالاتر می رود، بنابراین قبل از خرید هارد، محاسبه ظرفیت هارد مورد نیاز برای سیستم مداربسته بسیار مهم است. 

کارکرد مداوم 

برخلاف هارد کامپیوتر که برای تقریبا 8 ساعت کار در طول روز طراحی شده اند، هارد مناسب سیستم نظارتی باید امکان کارکرد 24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته را داشته باشد.

 سرعت چرخش دیسک 

 سرعت خواندن و نوشتن هارد به سرعت چرخش دیسک و حرکت مکانیکی آن وابسته است. این سرعت که با واحد دور بر دقیقه (RPM) اعلام می شود، در هاردهای مختلف، متفاوت است. هر چه سرعت چرخش دیسک بیشتر باشد، هارد سرعت بالاتر و عملکرد بهتری دارد.

حافظه بافر 

حافظه بافر در هارد، نوعی حافظه cache است که اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره شده تا در صورت نیاز، CPU از این اطلاعات استفاده کند. برای انجام عملیات همزمان متعدد در سیستم و دسترسی به اطلاعات آنها، حافظه cache بیشتر مورد نیاز می باشد.

برای ضبط تصاویر دوربین ها، نیاز به هارد با چه ظرفیتی دارم؟

میزان ظرفیت هارد براساس عواملی همانند تعداد دوربین ها، رزولوشن و نرخ فریم آنها، میزان فشرده سازی تصاویر، تعداد روزها ذخیره سازی و غیره انتخاب می شود. برای محاسبه میزان هارد مورد نیاز برای سیستم خود می توانید از نرم افزار کاربردی و رایگان EZtools برای دوربین های برند UNV استفاده کنید.

چرا دستگاه NVR قادر به شناسایی هارد نمی باشد؟

در شرایط خاصی ممکن است بعد از نصب هارد، دستگاه قادر به شناسایی آن نباشد و یا با پیغام خطای هارد مواجه شوید. دلیل آن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

نصب اشتباه 

از نصب صحیح هارد و اتصال کابل های آن، اطمینان حاصل کنید.

 فرمت هارد

هارد به درستی فرمت نشده است و بنابراین سیستم قادر به شناسایی آن نمی باشد.  شاید نیاز باشد که هارد به وسیله دستگاه NVR دوباره فرمت گردد.

عدم سازگاری

هارد با دستگاه NVR سازگاری ندارد.

خرابی هارد 

ممکن است هارد مشکل سخت افزاری داشته باشد، در هنگام روشن شدن دستگاه به صدای چرخش دیسک هارد دقت کنید، آیا صدای چرخش به گوش می رسد؟

 

 

چه عواملی باعث افزایش عمر هارد می شود؟

 نوع ضبط تصاویر را بر روی "تشخیص حرکت" قرار دهید 

برخی از دوربین های مداربسته امکان ضبط تصاویر بر اساس "تشخیص حرکت" را دارند. این موضوع بدین معناست که دوربین تنها زمانی شروع به ضبط تصاویر می کند که حرکتی را در تصویر تشخیص دهد. اگر هارد به صورت 24 ساعته ضبط نکند و تنها هنگام تشخیص حرکت، شروع به ذخیره سازی تصاویر و انجام عملیات "نوشتن" کند، عمر مفید هارد افزایش می یابد.

یکی دیگر از مشکلات ذخیره سازی 24 ساعته، قطعی برق می باشد. در صورتی که دستگاه شما به UPS متصل نباشد، اگر در وسط عمل نوشتن اطلاعات روی هارد برق قطع شود، ممکن است اطلاعات هارد غیرخوانا شود. ضبط بر اساس تشخیص حرکت، به معنای  احتمال کمتر ضبط تصویر در حین قطعی برق است.

​​ گزینه “pre-record” را غیرفعال کنید 

 هنگام ضبط تصویر براساس "تشخیص حرکت" گزینه ای به نام  pre-record وجود دارد که به معنای شروع عملیات ضبط تصویر چند ثانیه قبل از وقوع حادثه، است. استفاده از این گزینه، برای دلایل نظارتی و امنیتی بسیار مهم است اما باعث کارکرد مداوم هارد می شود. چرا که در این روش، دوربین در حال ضبط مداوم بر روی هارد است اما در نهایت تنها تصاویری را نگه داشته که قبل و بعد حادثه باشد. 

راهکار جایگزین می تواند این باشد که pre-record را غیرفعال کرده و حساسیت "تشخیص حرکت" را بالا ببرید تا به محض اینکه تحرکی در تصویر دیده شد و یا شیء متحرکی وارد تصویر شد، دوربین شروع به ضبط کند.

 از هارد مناسب سیستم نظارتی استفاده کنید

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، هارد مخصوص سیستم نظارتی ، متناسب با کارکرد مداوم و ذخیره سازی حجم بالایی از داده، ساخته شده است. بنابراین نسبت به هارد کامپیوتر ، دوام بالاتری دارم.

از دستگاه UPS استفاده کنید 

هنگامی که تصاویر دوربین ها در حال ذخیره سازی روی هارد است، قطعی ناگهانی برق ممکن است به هارد دستگاه آسیب برساند و یا باعث ناخوانا شدن اطلاعات آن شود. این قطعی برق که ممکن است حتی بسیار کوتاه و در حد یک چشمک زدن چراغ باشد، می تواند آسیب جبران ناپذیری به هارد دستگاه وارد کند. افزایش ناگهانی جریان نیز تاثیر مشابهی روی هارد دستگاه دارد. بنابراین استفاده از UPS گزینه مناسبی برای محافظت هارد و تجهیزات نظارتی می باشد. همچنین اگر دوربین ها هم از طریق PoE به دستگاه NVR متصل باشند، کارایی سیستم چند برابر می شود چرا که در حین قطعی برق، سیستم مداربسته شما همچنان به کار خود ادامه می دهد.

دما و رطوبت را کنترل کنید

طول عمر هارد بسیار وابسته به شرایط دمایی و رطوبت محیط می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود که دستگاه NVR را در رک هایی نگهداری کنید که احتمال نفوذ گرد و خاک به داخل آن وجود نداشته باشد و همچنین دارای فن و تهویه مناسب باشد.

در حین کار ، از لرزش، اعمال شوک و جابه جایی پرهیز کنید

هاردهای مکانیکی با ظرفیت های بالا، در حین کار، نسبت به لرزش، شوک و جابه جایی، حساس تر هستند. دلیل این حساسیت، جاسازی فشرده و بسیار دقیق قطعات این هاردها در فضایی کوچک است. بنابراین قبل از جابه جایی دستگاه NVR ، حتما آن را خاموش کنید.

 

 

 

دیدگاه


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید !