بهترین دوربین های مداربسته چه ویژگی هایی دارند؟

بهترین دوربین های مداربسته چه ویژگی هایی دارند؟

5.0 1
بهترین دوربین های مداربسته چه ویژگی هایی دارند؟ بهترین دوربین های مداربسته چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه در بازار پرتنوع دوربین های مداربسته، انواع دوربین مداربسته  با ویژگی های مختلف و رنج قیمتی متفاوت یافت می شود. در این میان، برخی فروشندگان از قیمت های پایین محصولات استفاده کرده تا مشتری را ترغیب به خرید جنس خود کنند و اگر مشتریان دانش و اطلاعات کافی نداشته نباشند ممکن است دوربینی خریداری کنند که با نیازهای آنها و یا شرایط محیط نصب، سازگاری نداشته باشد و عملا بلا استفاده بماند. بنابراین ما در این مقاله، با هدف بالا بردن سطح دانش در زمینه سیستم نظارت تصویری، به چندین ویژگی بهترین دوربین های مداربسته اشاره خواهیم کرد.

 

 بهترین دوربین های مداربسته نصب آسانی دارند 

 دوربین های وایرلس 

یک دوربین مداربسته خوب، باید نصب ساده و آسانی داشته باشد، معمولا دوربین های وایرلس ، به دلیل عدم نیاز به کابل کشی نصب آسان تری دارند، هرچند، برای استفاده از چنین دوربین هایی باید از ثبات و کیفیت شبکه WiFi خود اطمینان داشته باشید.

 Plug & Play 

تنظیم لنز و فوکوس برخی از دوربین های مداربسته در کارخانه صورت می پذیرد که این امر باعث شده تا نصب چنین دوربین هایی بسیار آسان و سریع باشد. همچنین، دستگاه های ذخیره ساز این دوربین ها نیز دارای قابلیت Plug & play و شناسایی خودکار دوربین ها می باشد. بنابراین نیاز به انجام هیچ گونه تنظیمات اضافی و زمان بری نخواهد بود.

 کابل کشی آسان  

اگر دوربین های سیمی را انتخاب کردید، باید بدانید که قابلیت PoE ، به نصب آسان دوربین های مداربسته کمک می کند. این قابلیت به دوربین کمک کرده تا از طریق کابل داده برق را دریافت کند، بنابراین تنها نیاز به یکبار کابل کشی خواهد داشت. همچنین برخی دوربین های مداربسته امکان کابل کشی PoE تا فواصل طولانی را دارند. این قابلیت بسیار کاربردی می باشد، چرا که در هنگام نصب دوربین در مناطق دورافتاده نیازی به استفاده از repeater یا تقویت کننده نمی باشد.

 

بهترین دوربین های مداربسته تحت شبکه می باشند

اگر از حرفه ای های صنعت نظارت تصویری درباره بهترین دوربین مداربسته سوال کنید، به دلیل وجود قابلیت های زیر، همیشه استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه (دوربین IP) را پیشنهاد می کنند.

 کیفیت بالای تصاویر 

 یک سیستم نظارت تصویری آنالوگ را در نظر بگیرید، در این سیستم، تصاویر دیجیتال دوربین مداربسته، برای ارسال از طریق کابل کواکسیال، به سیگنال آنالوگ تبدیل می شوند، سپس در دستگاه ذخیره ساز این سیستم ها (دستگاه DVR) این سیگنال های آنالوگ مجددا به داده های دیجیتال تبدیل می گردند. کیفیت تصاویر این دوربین ها، با هر تبدیل بین آنالوگ و دیجیتال و همینطور نسبت به افزایش طول کابل، افت پیدا می کند. این در حالیست که در سیستم نظارت تصویری دیجیتال، هیچ تبدیل غیر ضروری صورت نمی گیرد به همین دلیل کیفیت آن نیز در طول مسیر ارسالی در شبکه افت نمی کند.

 زیرساخت  

استفاده از دوربین های تحت شبکه در ادارات راهکاری آسان و به صرفه می باشد، چرا که زیرساخت مورد نیاز این دوربین ها، همانند کابل و سوکت های شبکه، سوییچ و تجهیزات استاندارد IT و سرور و محل ذخیره سازی تصاویر، از قبل در چنین محیط هایی موجود می باشد. همچنین، آنجایی که ویدئوهای تحت شبکه براساس استانداردها و پروتکل های IT می باشند می توانند از این تکنولوژی ها بهره بگیرند برای مثال ویدئوها می توانند بر روی سرورهای redundant در محلی جداگانه ذخیره شوند و همچنین از ابزارهایی برای load sharing و مدیریت و نگهداری شبکه می توان استفاده کرد که هیچکدام از این قابلیت ها در سیستم آنالوگ وجود ندارد. 

 امنیت بالا  

محصولات ویدئویی تحت شبکه می توانند از راههای مختلفی امن شوند. این راهها عبارتند از 

  1. احراز هویت به وسیله ی نام کاربری و رمز عبور

  2.  فیلتر آدرس IP

  3. احراز هویت با استفاده از پروتکل IEEE 802.1x

  4. رمزگذاری داده با (HTTPS (SSL/TLS و VPN 

هیچ قابلیت رمزگذاری و یا احراز هویتی در دوربین آنالوگ وجود ندارد لذا هک کردن آنها آسان است و با دسترسی به کابل دوربین های آنالوگ می توان به تصاویر آنها دسترسی پیدا کرد.

 

بهترین دوربین های مداربسته با دوام هستند

بهترین دوربین های مداربسته  تحت شبکه در بازار، ویژگی ها و قابلیت هایی دارند که دوام و عمر دوربین را بیشتر کرده و هزینه های تعمیر و نگهداری را به حداقل می رساند، در زیر به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم

 جنس بدنه  

اگر دوربین در فضای باز نصب شده باشد، عوامل محیطی می تواند تاثیرات مخربی روی دوربین داشته باشد؛ بنابراین دوربین هایی با بدنه و حتی، براکت فلزی برای فضای باز پیشنهاد می شوند. 

 استاندارد IP  

تمامی دوربین هایی که در فضای باز نصب می شوند، باید در مقابل نفوذ عوامل خارجی همانند باران ، برف و گرد و غبار مقاوم باشند. در مورد حفاظت دوربین در برابر نفوذ عوامل خارجی، استانداردی جهانی به نام IP وجود دارد استاندارد IP متشکل از دو عدد است، عدد اول میزان محافظت در برابر نفوذ گرد و غبار و عدد دوم میزان محافظت در برابر نفوذ آب است. معمولا دوربین های مداربسته مورد استفاده در فضای سرپوشیده دارای استاندارد IP54 و دوربین های ضد آب مخصوص فضای باز IP66 یا IP67 دارند. 

 استاندارد IK  

دوربین هایی که در مکان های عمومی نصب می شوند (معمولا در خیابان و یا مشاعات) معمولا در معرض دستکاری یا تخریب قرار می گیرند. بنابراین، علاوه بر استاندارد IP استاندارد دیگری به نام IK نیز در برخی دوربین ها وجود دارد (دوربین های ضد ضربه یا Vandal). بسته به درجه ی این استاندارد، چنین دوربین هایی قابلیت تحمل ضربه را دارند. برای مثال رتبه بندی IK10 یعنی محصول در برابر 20 ژول ضربه مقاومت می کند که مساوی است با سقوط یک جسم 5 کیلوگرمی از ارتفاع 40 سانتی متر.

 چراغ LED باکیفیت  

کیفیت بالای چراغ LED نقش بزرگ و موثری در عمر و دوام دوربین مداربسته دارد. LED های بی کیفیت در اثر روشن بودن و کار زیاد، داغ می کنند. این گرما به سنسور تصویر دوربین سرایت کرده و عمر آن را کاهش می دهد. بهترین دوربین ها، از چراغ LED کیفیت بالا استفاده می کنند که نه تنها برد بیشتری دارد بلکه در اثر روشن بودن تولید گرما نمی کند.

 مقاومت در برابر نوسانات  

همانطور که میدانید، به دلیل کارکرد لوازم برقی پرمصرف، افزایش مصرف برق و زیرساخت برق رسانی قدیمی برخی مناطق، نوسانات برق در فصول گرم سال بسیار زیاد است، نوسانات برق یکی از شایع ترین دلایل خرابی و سوختن دوربین ها می باشد. بهترین دوربین های مداربسته در برابر افت یا بالارفتن ناگهانی ولتاژ مقاومت دارند.

بهترین دوربین های مداربسته دارای ویژگی های تصویری برتر هستند

 رزولوشن  

امروزه، برای نظارت دقیق در صنایع و کارخانه ها، بهترین دوربین ها، دوربین های 4K می باشند. گاهی این دوربین ها دارای ویژگی زوم 20 تا 30 برابر نیز هستند تا بتوانند ریز جزئیات تصویر را نیز نمایش داده تا علاوه بر نشان دادن روند کارکرد دستگاه ها و کارکنان، باعث جلوگیری از وقوع حوادث نامترقبه در چنین محیط هایی شوند. و اما برای مصارف عمومی، بهترین دوربین های اقتصادی بازار، همگی 2 یا بالای 2 مگاپیکسل هستند.

 WDR  

در مناطقی همانند ورودی ها، که نور زیادی از بیرون محیط به داخل می تابد، دوربین های معمولی امکان ثبت تصاویر مناسب را ندارند. دوربین های مداربسته، برای مواجهت با چنین شرایطی دارای قابلیت WDR می باشند. WDR به معنای بازه دینامیکی بالا می باشد. رنج WDR با واحد dB (بخوانید دسیبل) اندازه گیری می شود، که نسبت روشن تر نقطه تصویر به تاریک ترین نقطه آن است. هرچه رنج WDR بالاتر باشد، تصویر وضوح بیشتری دارد. بهترین دوربین های مداربسته دارای WDR  بالای 100dB هستند.

 حساسیت نوری 

از آنجایی که نورپردازی اکثر محیط ها یکسان و یکنواخت نمی باشد، حساسیت نوری دوربین ها قابلیتی بسیار مهم و شایان توجه است. حساسیت نوری دوربین که با واحد لوکس سنجیده می شود، به حداقل میزان نوری گفته می شود که دوربین در آن قادر به ثبت تصاویر قابل قبول می باشد. بهترین دوربین های مداربسته، حساسیت نوری زیر 0.002 لوکس دارند که یعنی، در شب به راحتی قادر به ثبت تصاویر رنگی با وضوح بالا هستند.

بهترین دوربین های مداربسته، کدک های فشرده سازی پیشرفته دارند

امروزه، به دلیل هزینه های بالای ذخیره سازی و نگهداری داده ها، کدک های فشرده سازی متنوعی برای پایین آوردن حجم تصاویر، موجود می باشد. تا همین چند سال پیش، یکی از محبوب ترین کدک های فشرده سازی  H.264 بود. اما با ظهور کدک جدید H.265 ،این انحصار تا حدود زیادی شکسته شد. تجهیزات مداربسته با کمک کدک H.265 قادرند تا همان کیفیت تصویر استاندارد H.264 را با نصف حجم تصویر ارائه کنند. با مصرف کمتر پهنای باند و حافظه ذخیره سازی؛ هزینه های استفاده از سیستم نظارت تصویری کاهش می یابد. 

بهترین دوربین های مداربسته، نه تنها تمامی کدک های استاندارد امروزی را پشتیبانی می کنند، بلکه خود نیز دست به ابتکار زده و با نوآوری و دانش تخصصی خود، کدک های منحصر به فردی تولید می کنند که حجم تصاویر را بدون تغییر در کیفیت آنها، بشدت کاهش می دهد.

 

بهترین دوربین های مداربسته هوشمند هستند

دوربین مداربسته مجهز به قابلیت های هوشمند، قادر به تحلیل و بررسی اتفاقات است، همچنین، این دوربین می تواند از راه های مختلف به این اتفاقات پاسخ دهد. به طور مثال، دوربین تشخیص می دهد که شخصی به محدوده  غیرمجاز وارد شده است، در پاسخ به این رخداد، دوربین می تواند چراغی را روشن کند یا آژیری را به صدا درآورد. بهترین دوربین های مداربسته، چندین قابلیت هوشمند را به صورت پیش فرض بر روی دوربین دارند. این دوربین ها، با ارسال پیام های هشدار، در پیشگیری از وقوع حوادث، نقش به سزایی دارند.

 

بهترین دوربین های مداربسته از برندهای مطرح بازار هستند

همیشه در خرید دوربین مداربسته به برند آن توجه کنید، برندهای مطرح موارد زیر را تضمین می کنند

 تطابق مشخصات با واقعیت   

برندهای مطرح دوربین مداربسته دارای برگ مشخصات فنی (دیتاشیت) در وبسایت خود می باشند. مشتریان با مراجعه به وبسایت چنین برندهایی، می توانند مطابق با نیاز خود، دوربین مورد نظر را انتخاب کرده و از نمایندگی رسمی برند در کشور و شهر خود خریداری نمایند. برخلاف دوربین های No Name که مشخصات فنی آنها در اینترنت یافت نشده و عموما با واقعیت کالا متفاوت است، مشخصات نوشته شده در سایت برندهای مطرح، با برگه تضمین و اطمینان، به مشتری ارائه می گردد.

 پروتکل ONVIF 

پروتکل ONVIF، زبان مشترک سیستم های نظارت تصویری می باشد. پشتیبانی از پروتکل ONVIF دوربین مداربسته را قادر ساخته تا با دوربین ها و تجهیزات برندهای دیگر و یا حتی سیستم های امنیتی همانند سیستم های اعلام حریق نیز ارتباط برقرار کند. برخلاف دوربین های No Name، برندهای مطرح دوربین مداربسته همگی از استاندارد ONVIF پشتیبانی می کنند و در سایت رسمی ONVIF قابل مشاهده هستند.

 گارانتی و خدمات پس از فروش  

امروزه، خدمات پس از فروش و گارانتی کالا، یکی از مهمترین دلایل انتخاب آن، توسط مشتری می باشد. از این رو، دوربین برندهای مطرح بازار، با ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش رایگان به مدت چند سال، کیفیت و کارکرد محصول خود را تضمین می کنند.

 به روز رسانی سریع 

برندهای مطرح دوربین مداربسته همواره در تلاش برای رفع حفره های امنیتی و ارتقاء قابلیت های نرم افزاری خود هستند بنابراین، هرچند وقت یکبار، نسخه جدید Firmware خود را منتشر می کنند. Firmware در واقع، سیستم عامل دوربین های مداربسته می باشد که به روز رسانی آن، نقش موثری در بالا رفتن عملکرد دوربین و جلوگیری از هک شدن دستگاه، دارد.

 رزومه بین المللی  

برندهای مطرح دوربین مداربسته دارای رزومه بین المللی هستند، این دوربین ها در سازمان ها و صنایع مختلف، در سراسر جهان نصب شده اند و عملکرد آن ها اثبات شده می باشد. همچنین، نرم افزارهای مطرح مدیریت ویدئویی (VMSها) به این برندها اطمینان دارند و نام این دوربین ها را درمیان دستگاه های پشتیبانی شده در وبسایت خود ذکر می کنند. 

دیدگاه


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید !